Close

Wetenschap…dat kan ik ook

Je leest vaak op nu.nl of in de krant ‘Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat …’. Zelf zou je ook wel eens iets ‘wetenschappelijk’ willen aantonen, want blijkbaar heeft dat meerwaarde ten opzichte van gewoon onderzoek doen. Maar wat maakt nu dat het onderzoek wetenschappelijk is? Hoe zou je het moeten aanpakken om je eigen vraag te beantwoorden? Welke valkuilen kom je zoal tegen? Want je leest ook vaak in de krant dat wetenschappers ‘betrapt’ zijn op het niet zo netjes uitvoeren van hun onderzoek.

Veelal worden begrippen gebruikt zoals: (zelf)plagiaat, fraude, replicatie crisis, p-waarde, Bayesiaanse statistiek als oplossing voor alles en open access. Wat wordt daar precies mee bedoeld en hoe kun je zelf voorkomen dat je in dit soort valkuilen trapt?

In deze lezing/workshop legt Rens van de Schoot op een zeer toegankelijke manier uit wat onderzoek wetenschappelijk maakt en welke valkuilen je moet ontwijken. We gaan op een interactieve manier aan de slag om uit te zoeken hoe je jouw eigen vraag zo wetenschappelijk mogelijk kan beantwoorden. Na deze lezing weet je dan ook beter wat onderzoek nu wetenschappelijk maakt.

Over de spreker