Close

Authenticiteit en beeldvorming

Politici worden voortdurend gefilmd en gefotografeerd en treden vaak op in massamedia. Het is belangrijk dat zij dan als ‘echt’, ‘gewoon’, ‘zichzelf’ en ‘authentiek’ overkomen. Openhartigheid over vrijwel alle aspecten van hun leven is een vereiste. Om daaraan te kunnen voldoen hebben ze – paradoxaal genoeg – hele teams van spindoctors, mediatrainers en politiek assistenten om zich heen, die ervoor zorgen dat het beeld van oprechtheid en originaliteit in stand gehouden wordt. Onder meer door sociale media zijn tegenwoordig ook niet-beroemde mensen steeds actiever bezig een beeld van zichzelf neer te zetten, dat spontaan over moet komen, maar tegelijkertijd in hoge mate geconstrueerd is.

In deze lezing wordt historisch bekeken hoe de cultuur van authenticiteit en beeldvorming via massamedia in de westerse wereld ontstaan is. De Amerikaanse president Franklin Roosevelt (1933-1945) was één van de eerste moderne mediapolitici. Hij gaf buitengewoon populaire radiospeeches, hield informele persconferenties, liet de publieke opinie peilen, glimlachte op foto’s en wist zorgvuldig gekozen aspecten van zijn privéleven politiek in te zetten. Hij werd dan ook als zeer authentiek ervaren. Roosevelt is daarmee een uitstekende historische casus om de huidige dynamiek van authenticiteit en beeldvorming te begrijpen.

Over de spreker